Čini se da je svakom tekstu o djelu Nikole Dobrovića potrebna jedna posebna vrsta uvoda: ne onoga koji je u prozaičnoj funkciji smislene cjeline (pojedinog ili ovog) teksta, već naprosto uvoda u poznavanje bîti i razumijevanja Dobrovićeve misli i arhitekture. Uza sve dužne ograde, činjenica je da je Dobrovićevo (dubrovačko, a i ostalo) djelo samo djelomično integrirano u hrvatsku arhitektonsku povijest 20. stoljeća. Dio namjesto cjeline možda je doista trajni označitelj njegovog nevelikog, ali pregnantnog opusa, dobrim dijelom zapuštenog, raštrkanog po Pragu, Dubrovniku, u Crnoj Gori i Srbiji, (za)misli razasutih po brojnim projektima, knjigama i tekstovima. U ehu poznatog imena i maglovitoj predodžbi o egzotičnoj arhitektonskoj poslastici negdje u Dubrovniku i okolici nazire se banalan i pomalo paradoksalan zaključak da je Dobrovićev hrvatski opus bio i ostao previše lokalan i previše univerzalan. Uz svojevrsnu invokaciju koja će, umjesto onakvog uvoda, u množini prizvati prostor i vrijeme, odlazimo mu u pohode.
Vila Stullijevih na dubrovačkom Konalu jedna je od pet obiteljskih kuća što ih je u razdoblju svog desetogodišnjeg dubrovačkog djelovanja (1934. – 43.) izgradio arhitekt Nikola Dobrović (Pečuh, 1897. – Beograd, 1967.). Svaka od tih kuća (osim prve, izgrađene za Vaclava Naprsteka u Srebrenom) ima svoje osobno ime, a parafrazirajući glasovitu Terencijanovu izreku, rekli bismo – i svoju sudbinu: Rusalka, Adonis, Vesna, Svid. Kako bi se zvale one koje Dobrović nikada nije izgradio, a projekti su ipak ostali sačuvani (vile dr. Iva Račića, Danice Mladinov, braće Mitrović i njegov poslijeratni projekt vlastite kuće za odmor na Lopudu), možemo samo nagađati. Imena im je nadijevao sâm Dobrović (investitore, navodno, nije pitao za mišljenje): oplata bi se uklonila, a nazivi bi se neočekivano pojavili u betonu. Tako je i ime Adonisa, fatalnog ljepotana grčke mitologije rođenog iz stabla mirte, osvanulo jednog ranoproljetnoga dana 1940. godine na novogradnji mlade obitelji Stulli. Nije, međutim, rečeno da se Adonis nije sâm poželio ponovo roditi, ovaj put – kako to i priliči novome dobu – ne iz drveta, već iz betona.
Stulli su stari obrtničko-građanski rod, čije je tragove u dubrovačkim arhivima moguće pratiti od kraja 15. stoljeća. Uspinjući se generacijama izrazito stratificiranom društvenom strukturom Dubrovačke Republike, pripadnici pojedinih ogranaka te nekoć brojne obitelji u kasnijim stoljećima obavljaju važne poslove u službi Republike, članovi su uglednih bratovština, a značajnom kulturno-znanstvenom djelatnošću napose se ističu: leksikograf o. Joakim Stulli (1730. – 1817.), književnik Vlaho (1768. – 1843.), te njegov brat, liječnik i književnik Luko Stulli (1772. – 1828.). Potomak toga roda bankar Krunoslav Stull, naručuje 1939. godine projekt za obiteljsku vilu od agilnog i, u uspavanoj dubrovačkoj sredini, ponešto kontroverznog arhitekta, praškoga đaka, inženjera Nikole Dobrovića – pobornika avangardnih arhitektonskih nazora, gorljivog branitelja principa suvremenog graditeljstva i tada već autora niza izvedenih zgrada koje su svojim bijelim armiranobetonskim masama uzburkale petrificirani dubrovački ambijent.
Skladnih proporcija (a skladnost je u Dubrovniku ne tako davno bila etička koliko i estetska kategorija), bijeli modernistički paralelopiped pažljivo je položen u nekad pitomu arkadiju dubrovačkog suburbija. Oslonjen jednim krajem na među gornjega dolca, a stupovima se upirući o donji, Dobrovićev volumen metaforički deklarira majstorov graditeljski postupak: izrastajući iz tla, kuća nasljeduje prononsiranu tradiciju dubrovačke ladanjske arhitekture. Istovremeno, propinjući se na stupovima dubokog trijema, jasno proklamira svoj onosuvremeni modernistički credo. To što su ti isti armiranobetonski stupovi obloženi vertikalno slaganim borovim daščicama nije doli zorni primjer detalja strukturiranog navlastitom metodom. Od odnosa s neposrednim okolišem do simetrije kao a priori stvorenog reda, Dobrovićev se konstrukt samodefinira u dijalektičkom odnosu tradicije i suvremenosti. I njegova se dodirljiva simetrija očitava kao – da se poslužimo riječima Bogdana Bogdanovića, Dobrovićevog nasljednika u profesuri – asimetrija dodavanja, asimetrija odvajanja.
Prostrani trijem podvučen je duboko pod kuću, skuplja smjerove i pravce, konvergirajući ih u procjep posred ukopanog dijela prizemlja. Stubištem se kroz otvoreni natkriveni prostor izlazi na gornji nivo. Još uvijek nismo doslovno ušli u kuću, no prošli smo kroz nju. Tek će nas okret od 180° sučeliti s ulazom, štoviše, s dva ulaza. Ambivalentan odnos prednjeg (glavnog i dvoetažnog, pristupnog) pročelja i stražnjeg (ulaznog i jednoetažnog, s dvoja simetrično postavljena jednaka vrata) dostojan je kakve Venturijeve optike ili nedoumice, a Dobrovićev put vers une architecture i ritual ulaska promoviran je u nesvakidašnji prostorni doživljaj.
Rigorozna dispozicija provedena fascinantnom disciplinom i uvjerljivošću otkriva simetrični tlocrtni predložak s karakterističnim elementom kružne veze oko centralno postavljenog sanitarnog bloka. Program koji je obuhvatio dnevni boravak, 3 spavaće sobe, kuhinju, ostavu, kupaonicu, djevojačku sobu i 2 proširena pretprostora (predsoblje i servis), udomljen je u nepunih 90 m2 površine jedne stambene etaže. U ukopanom dijelu prizemlja još su spremište i praonica, a ravni krov nije doduše vrt, ali je aktivni uređaj, čije se betonsko korito nekoć punilo vodom služeći kao veliki rashladni sustav za vrijeme ljetne žege.
Asketski oblikovana unutrašnjost govori još jednom o arhitekturi promišljenog i lapidarnog izričaja, o bogatstvu i uslojavanju prostornih odnosa, napokon i o Loosovoj liniji razgraničenja: arhitektovi su zidovi i ugrađeni namještaj, dalje ne. Završna cementna glazura na podu kupaonice svjedoči, međutim, o poslovičnoj Dobrovićevoj nepopustljivosti naspram želja investitora (u ovom slučaju za keramičkim pločicama), ali još i više o obitelji Stulli jer je glazura i dan-danas na podu kupaonice.
Poput i ostalih Dobrovićevih dubrovačkih realizacija Vila Adonis bila je vrlo racionalna građevinska investicija. Svaka kubatura koja nije funkcijom opravdana, mrtva je, neefikasna je i nekorisna. Kod ovakvog rada tlocrti zgrada postaju gipki u organskom i svrsishodnom vezivanju unutrašnjih prostorija, kroz koje treba da teče život (...) pojedinaca u dvadesetom stoljeću (Dobrović: U odbranu savremenog graditeljstva, 1931.). U tehničkom opisu kuće navodi se da su visine minimalne, a reducirani zanatski radovi ne prelaze granice prosječnosti, pa je kao anegdota ostala priča da je gospar Kruno Stulli u vrijeme gospodarske depresije 2. svjetskog rata vrijednost svog ulaganja iskazivao u vrećama graha! Nikola Dobrović pak, o Vili Adonis piše: Arhitektura nije ništa drugo, no logičan izraz dispozicije i primijenjenih konstruktivnih elemenata. Zgrada svojim uravnoteženim formama, ritmom svojih linija i zidnih površina odgovara potpuno svojoj svrsi i svojim izgledom uresno će dopuniti svoju okolinu na drugom Konalu (“Tehnički opis građevine”).
Mitska pripovijest o kraljeviću Adonisu u jednoj od varijanti kaže nadalje da je nakon njegove smrti neutješna Afrodita od Zeusa izmolila dopuštenje da Adonis bude četiri mjeseca s njom na Zemlji, četiri mjeseca u Podzemlju s Perzefonom, a četiri mjeseca gdje god sam poželi. Vila Stullijevih na dubrovačkom Konalu čini se posve logičan izbor...